דילוג לתוכן הראשי

האם ארה"ב מפעילה לחץ להפסקת אש בשל אולטימטום של חיזבאללה לפתוח במלחמה?

לאחרונה מתרבים הדיווחים אודות לחץ אמריקאי על ישראל להפסקת אש בת מספר ימים לצורך עסקה לשחרור חטופים. מה עומד מאחורי הלחץ הזה והאם הועבר לארה"ב אולטימטום מצד חיזבאללה לעצירת המלחמה בעזה? 

הלחץ האמריקאי להפסקת אש נמשך כל העת, שיאו הגיע בשבוע שעבר עם ביקורו של מזכיר המדינה האמריקאי אנטוני בלינקן.  ניסיון העבר במשברים בין ישראל ללבנון מלמד על עמדה ניטרלית לכאורה של ארה"ב שהופכת לא פעם למעשה למנוף לחץ על ישראל. כך למשל במשבר לפני שנה לקראת החתימה על הסכם הגז בין ישראל ללבנון, העיתון מעריב דיווח על התרעה חמורה של המודיעין האמריקאי בדבר היערכותו של ארגון חיזבאללה לפעולה צבאית נגד ישראל, שמשמעותה מלחמה. ההתרעה התבססה על שינוי בפריסת הכוחות של חיזבאללה שמלמד על נכונותו לפתוח במערכה חדשה בצפון. לפי הדיווח המודיעין העביר אזהרה חמורה לממשל האמריקאי וזה באמצעות נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הפעיל לחץ על רה"מ דאז יאיר לפיד והפציר בו להאיץ את המשא ומתן.  בהמשך לאותו דיווח צוין כי "סוכנות הידיעות הלבנונית "נהרנט" דיווחה מוקדם יותר השבוע כי ארגון הטרור חיזבאללה לא יפעל במידה ולבנון תקבל את התשובה הישראלית."  במקביל ללחץ של הנשיא ביידן על רה"מ דאז לפיד ערך השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין - המקורב מאוד לביידן - סבב שיחות עם בכירים לבנונים, במהלכם ציין כי הוא "אופטימי לגבי הגעה להסכם".  מהמקרה הזה אנו למדים על כך שארה"ב אשר לכאורה אמורה הייתה לעמוד לצד ישראל נקטה בעמדה ניטרלית, והפעילה לחץ על ישראל להתקפל בפני איומי חיזבאללה, זאת כדי למנוע הסלמה. 

במאמרו באתר מידה מאוגוסט השנה, מציין טוני בדראן, חוקר במכון להגנת הדמוקרטיות (FDD), כי חיזבאללה נעזר באנשיו של ביידן לכפות וויתורים מצד ישראל:

בכל פעם בה חיזבאללה מבצע עוד פרובוקציה, ארה"ב מיד מציעה עצמה כמתווכת בין ארגון הטרור לבין ישראל, לכאורה בשם האינטרס של "ייצוב לבנון". מיותר לציין כי התפקיד הישראלי בהצגה הזו מסתכם בביצוע עוד ויתורים במסגרת הסכם בתיווך אמריקני, מתוך חשש להרגיז את הפטרון בבית הלבן. (מידה)

לפי האתר הצרפתי-לבנוני "לוריינט-טודיי" קיימת חלוקת תפקידים בין מזכיר המדינה אנטוני בלינקן לשליח עמוס הוכשטיין, כאשר בלינקן בעיני בכירים לבנונים מוביל קו פרו ישראלי, בעוד והוכשטיין מייצג גישה המוגדרת בלבנון כריאליסטית בהיכרו את המשקל הרב שיש לאיראן באזור, ונכונותו לנהל דיאלוג עקיף עם חיזבאללה באמצעות אנשי קשר בכירים מלבנון וקטאר.

היום - השליח הוכשטיין מבקר באופן בהול בלבנון ברקע החשש מפני התרחבות המלחמה ללבנון. שם הוא מקבל מסרים לפיהם הדרך היחידה למנוע את התרחבות המלחמה הנה לעצור את המתקפה הישראלית על עזה: 

ישראל חייבת להפסיק את התקפותיה ואף אחד בלבנון לא יכול לתת תשובה בשם חיזבאללה. (Ynet)

האתר הכוויתי "אל-ג'רידה" מדווח לפני שבוע ימים על אולטימטום שהועבר לארה"ב בטרם נאומו של מזכ"ל חיזבאללה נסראללה לעצור את המתקפה הישראלית על עזה בטרם ה-3 לנובמבר, אחרת יכריז בנאום על גיוס כוחות כללי, כך לפי אתר "נציב" הישראלי.  ביום נאומו של נסראללה ביקר בישראל מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן ונפגש עם נתניהו, פגישה שלאחריה כינס נתניהו מסיבת עיתונאים בה הצהיר שלא תהיה הפסקת אש בטרם החזרת החטופים. לאחריה, שודר נאומו של נסראללה שבאורח מפתיע היה מתון באופן יחסי.

האם הדבר נובע מהבטחה אמריקאית להוסיף וללחוץ על ישראל בתמורה לאיפוק מצידו של נסראללה? 

באתר הצרפתי-לבנוני "לוריינט-טודיי" (L’Orient Today) דווח בהרחבה על ביקורו של הוכשטיין בביירות, במהלכו נפגש עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאטי, ראש הפרלמנט הלבנוני נביא ברי, רמטכ"ל צבא לבנון יוסף אנואן, וראש שירותי הביון הלבנוני לשעבר גנרל בדימוס עבאס איברהים, הנחשב למקורב  אל חסן נסראללה.  במהלך הפגישות העביר הוכשטיין מסרים מוושינגטון בדבר הדאגה ההולכת וגוברת מהתרחבות המלחמה ומהפרה של הסכם 1701, וכן הבטיח שהאמריקאים יוסיפו ללחוץ על ישראל לחתור להפסקת אש. (L’Orient Today)   


 במקביל מקיים סגנו של נסראללה שייח נעים קאסם ראיון בלבנון לערוץ BBC הבריטי, במהלכו שוב מאיים לפתוח במלחמה מלבנון אם ישראל לא תחדל מהתקפותיה ברצועת עזה. 

זו זכות של כל לבנוני לחשוש ממלחמה. זה נורמלי. אף אחד לא אוהב מלחמות. אמור לישות הישראלית לעצור את התוקפנות, כדי שהמלחמה לא תתרחב.. [מה שיקרה] יהפוך את המתרחש כעת ברצועת עזה לטיול בפארק, ישראל תהיה מקורקעת למשך המלחמה, רוב האוכלוסייה שלה תיאלץ להישאר בתוך מקלטים, לא תהיה תנועה אזרחית אווירית או ימית. הטילים המדויקים והגדולים של חיזבאללה מסוגלים לפגוע במטרות צבאיות [בכל מקום] במדינה. ובאשר ללבנון? ישראל תהפוך אותה למגרש חניה." (BBC)

 

 המשפט האחרון בראיון של סגן מזכ"ל חיזבאללה השייח קאסם בדבר הפיכתה של לבנון למגרש חניה (As for Lebanon, he said Israel would reduce it to a car park) בהחלט מעניין וצריך להטריד, ייתכן ומלמד על השלמה מסוימת עם המחיר הגבוה אותו לבנון תידרש לשלם במידה וחיזבאללה יפתח במלחמה נגד ישראל. 

 קאסם חוזר על המסרים האיראנים כפי שהועברו על ידי שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן באשר לאפשרות התרחבות המלחמה אשר תלויה בהחלטה של ישראל לגבי הפסקת אש - לדבריו ההתפתחויות תלויות אך ורק בצעדיה של ישראל. הדבר תואם את המסרים של נסראללה בנאומו בביירות. קרוב לוודאי שמסרים אלו הועברו למזכיר המדינה האמריקאי בלינקן ולשליח הוכשטיין בביקוריהם בלבנון, ונמסרו לישראל.  שר החוץ האיראני עבדאללהיאן, מזכ"ל חיזבאללה נסראללה וסגנו השייח קאסם, כולם מדברים בקול אחד - הפסקת אש או מלחמה. זו קרוב לוודאי הסיבה ללחץ האמריקאי על ישראל לחתור להפסקת אש בת מספר ימים בתנאים שהם לא טובים מבחינתה. 



תגובות

המאמרים הכי נצפים

לקראת הרחבת המלחמה: חיזבאללה נערך להיכנס למערכה

עם כניסתה של ישראל באופן קרקעי לרצועת עזה יפתח ארגון הטרור חיזבאללה במערכה צבאית נגד ישראל אליה יצטרפו כלל ארגוני "ציר ההתנגדות". ישראל עומדת בלב התוכנית הסינית-רוסית-איראנית לשינוי הסדר העולמי. לאחר שאוקראינה כמעט והושמדה לחלוטין התחנה הבאה היא ישראל. כל הסימנים מצביעים על כך שכניסה קרקעית של ישראל לעזה פירושה מלחמה אזורית רחבה. התבטאויות מצד ראשי חיזבאללה רמזו על כך שכניסה קרקעית של ישראל לרצועת עזה תהווה חציית קו אדום שתביא להתערבות צבאית מצד הארגון, ולצד זאת דיווחים ברויטרס, אתר וואלה הישראלי ואל-מיאדין הלבנוני אודות התבטאויות חריגות למדי של שר החוץ האיראני עבד אל-להיאן.   בשיחת טלפון עם שר החוץ הסיני אמר עבד אל-להיאן כי " אם התוקפנות הישראלית על עזה לא תיפסק, אף אחד לא יכול להבטיח שהמשבר לא יתרחב באזור" , ובשיחות עם אמיר קטאר וראש ממשלת עיראק אמר כי "אנחנו הבטיח לגורמים השונים שאם הפשעים הישראליים לא ייפסקו מיד, אז ידה של ההתנגדות על ההדק". בהצהרה לתקשורת אמר עבד אל-להיאן כי במידה וההתקפות של ישראל על רצועת עזה לא יפסקו "ידה של ההתנגדות על

לא מספרים לכם בתקשורת: נאום נסראללה נועד ליצירת קואליציה ערבית נגד ישראל

נאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ב-3 לנובמבר לא היה נאום שנועד להתחמק מסיוע לפלסטינים והצטרפות למלחמה אלא המשך המאמץ האיראני ליצירת קואליציה פאן ערבית שתחתור תחת הסדר האזורי שמנסה לרקום ארה"ב ותעניק לחיזבאללה לגיטימציה למקרה שיבחר להיכנס למלחמה. התקשורת הישראלית לא דייקה בניתוח שלה את נאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה כנאום שנועד להתחמק באופן אלגנטי מהצטרפות חיזבאללה למלחמה.  ה נאום הנו המשך למאמץ האיראני בהובלתו שר החוץ חוסיין אמיר עבדולהיאן   לייצר קואליציה כלל ערבית שתחתור תחת הסדר האזורי שמנסה לקדם ארה"ב באמצעות הנחת צינור הנפט והסכמי אברהם אליהם אמורה להצטרף סעודיה בהמשך.  הנאום כשלעצמו היה "פושר" לא מכיוון שנסראללה חושש ונמצא בלחץ כפי שטוענים מומחים באולפני הטלוויזיה, אלא כדי לפנות למדינות ערב המתונות שאינן מעוניינות לראות מלחמה אזורית ואינן מקבלות בעין יפה עידוד של חיזבאללה להתפתחות שכזו.  יתר על כן נסראללה הדגיש בנאומו כי פעולת הטרור של החמאס ב-7 לאוקטובר הייתה לחלוטין פלסטינית, לא כדי להתנער מהפעולה כפי שנטען - שהרי נסראללה הדגיש את תמיכתו הב

האצת הנורמליזציה המסתמנת בין ישראל לערב הסעודית: היערכות לקראת פרובוקציה של חיזבאללה

היערכות גבוהה נרשמת בימים האחרונים נוכח חשש הולך וגובר מפני פרובוקציה של חיזבאללה בימים או בשבועות הקרובים בשל כישלון המאמצים להביא לידי מו"מ בין ארה"ב לאיראן בנושא הסכם הגרעין והסנקציות על איראן. ברקע ההאצה המסתמנת בנורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית התנגשות צבאית מול חיזבאללה הופכת לאפשרות ממשית. שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ סייר אתמול בגבול הצפון באוגדה 91, במהלכו נפגש עם מפקד פיקוד צפון אלוף אמיר ברעם ועם מפקד אוגדת 91 תא"ל שלומי בינדר . עם סיום הסיור בהצהרה לעיתונות הזהיר גנץ את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מפני מימוש איומיו בימים האחרונים: "אני מסיים הערכת מצב בעוצבת הגליל ששומרת על הגבול הרגיש ביותר לישראל בימים אלו. אם האיומים של נסראללה וחיזבאללה יהפכו למעשים – התוצאה תהיה כואבת לחיזבאללה, לראשיו, ולצערי גם לאזרחי לבנון שחיזבאללה משתמש בהם כמגן אנושי כשהוא מחביא מתחת לבתים שלהם מצבורי נשק וטילים. " אזהרה זו של גנץ באה ברקע המתיחות אשר הגוברת בגבול הצפון בשל החשש מפני פרובוקציה שעשויה ליזום איראן באמצעות חיזבאללה ברקע כישלון המאמצים לה

ישראל שוקלת להנחית מכת מנע על חיזבאללה

מבצע "עלות השחר" נועד להעביר מסר לחיזבאללה שישראל ערוכה לעימות גם בתקופת בחירות ואם תידרש לכך עשויה להנחית מכה מקדימה על חיזבאללה באם תרגיש מאויימת. חיזבאללה בתגובה מכניס לא רק את כוחותיו לכוננות אלא גם את שאר ארגוני הטרור ב"ציר ההתנגדות".  מבצע "עלות השחר" התחיל במתקפת פתע של חיל האוויר ובהריגתו של מפקד הגזרה הצפונית ברצועה תייסיר אל־ג'עברי.  יום למחרת צה"ל התנקש בחייו של מפקד הגזרה הדרומית חאלד מנסור. לציבור הישראלי נאמר שהרקע למבצע היה איום קונקרטי לפיגוע נ"ט לאור מעצרו של בכיר הארגון בסאם א־סעדי, אולם כבר עם תחילתו של המבצע התראיין דובר צה"ל רן כוכב וציין כי למעשה "הכל היה מתוכנן". ישנן מספר שאלות שנוגעות למידת התכנון של המבצע. צה"ל והממשלה בגרסה הרשמית טוענים כי המבצע תוכנן לאחר תחילתו של המשבר עם מעצרו של בכיר הגא"פ בסאם א־סעדי והאיומים בהסלמה, אולם ייתכן בהחלט שמערכת הביטחון תכננה את המבצע כתשובה לאיומי חיזבאללה.  ישנו בסיס מוצק להניח שלמעשה ישראל ביקשה להתעמת עם הג'יהאד האסלאמי ולהגיע להסלמה מולו כדי לפגוע

פרטים חדשים אודות הפשרה המסתמנת בין ישראל ללבנון בהסכם התיחום הימי

המתווך הוכשטיין מסר את טיוטת ההסכם אתמול (יום א') לצדדים.  מסתמנת פשרה ישראלית להותיר את "קו המצופים" כסטטוס קוו וללא הכרה בינלאומית, ומנגד פשרה לבנונית להותיר את זכות הוטו בישראל על הפעלת אסדת "קאנא", תמורת הבטחה ישראלית שלא להכשיל את שאיבת הגז בצד הלבנוני.   המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין עתיד למסור את טיוטת ההסכם לאחר שנערכו בו השינויים בהתאם לדרישות הישראליות והלבנוניות. שתי סוגיות המחלוקת: "קו המצופים" וסוגיית הפיצויים עתידות להיפתר באמצעות הותרת הקו על כנו במסגרת "סטטוס קוו", ומנגד התחייבות ישראלית שלא להכשיל את שאיבת הגז משדה "קאנא".   כאמור, שתי נקודות המחלוקת, עליהן ישראל איננה מוכנה להתפשר, נוגעות לקו המצופים, קרי אזור החיץ שישראל מבקשת להשאיר על כנו, וסוגיית הפיצויים שמגלמת בתוכה את הזכות הישראלית להטיל וטו על הפעלת אסדת "קאנא" עד שלא יושגו הסכמות בינה לבין חברת האנרגייה "טוטאל".   קו המצופים מתייחס לקו 1, אותו הניחה ישראל באופן חד צדדי לאחר פינוי דרום לבנון בשנת 2000, ולאחר מכן בשנת 2011 הגישה אותו כקו

הודעת יו"ר האופוזיציה נתניהו שמה קץ למדיניות העמימות הישראלית ומעמידה בסכנה את הסכם התיחום הימי

שבירת שתיקתו של יו"ר האופוזיציה נתניהו באשר למשבר התיחום הימי מסמנת את תחילתו של מאבק ציבורי ופוליטי חסר תקדים בישראל באשר להסכם ומאותתת לחיזבאללה שלאור הסבירות הגבוהה לחזרתו של נתניהו לראשות הממשלה, במידה וההסכם לא ייחתם בתקופה הקרובה ייתכן ולא ייחתם כלל.  במקביל מתקיים המסלול המשפטי שגם הוא איננו מבשר טובות מבחינת הממשלה - תקדים מזוז שבו בג"צ דחה את עמדת המדינה המיוצגת על ידי היועצת המשפטית לממשלה גלית בהרב-מיארה, ופסל את מועמדותו, עשוי לנבא את עמדתו ביחס לסמכויות ממשלת מעבר לחתום על הסכם עם מדינת אוייב כחודשיים לפני הבחירות.  יו"ר האופוזיציה וראש מפלגת הליכוד בנימין נתניהו פרסם ביום רביעי (21/9) פוסט בעמוד הפייסבוק שלו, בו טען כי ראש הממשלה לפיד נכנע בפני איומי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ונעתר לדרישתו שלא להפעיל את מאגר "כריש" וכן מוסר לידי חיזבאללה מאגר גז בשווי של מליארדי דולרים: אזרחי ישראל, יש לי הודעה מאוד מדאיגה עבורכם: לפיד התקפל לגמרי מול איומי נסראללה. נסראללה איים עליו שאם נפעיל את מאגר "כריש" לפני שנחתום על הסכם גז עם לבנון הוא יתקו

לקראת נאום נסראללה: פרטים חדשים אודות ההסכם המתגבש בין ישראל ללבנון

על פי טיוטת ההסכם המתגבש שהוגשה היום בבוקר בביירות, לבנון תפצה את ישראל בגין חלקה היחסי בשדה "כנא", ומנגד דרישתה של ישראל באשר לאזור חיץ ביטחוני בקרבת הגבול לא תיענה. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה עתיד להגיב היום להסכם שמסתמן כ"הישג גדול ללבנון". שלב הבדיקה באסדת "כריש" יחל השבוע וממשלת ישראל נכנסת למרוץ נגד הזמן, במהלכו תידרש להגיע להחלטה האם להתחיל לשאוב עוד בטרם הושג הסכם.   שגרירת ארה"ב בלבנון דורתי שיי הגישה היום (יום שבת) את טיוטת ההסכם שגובשה על ידי האמריקאים לנשיא לבנון מישל עוואן, עם שינויים והתאמות בהתאם לדרישות שני הצדדים. על פי כלי התקשורת בלבנון, הדגשים העיקריים בטיוטת ההסכם הנם הסכמה על כך שקו 23 וצפונה מכך יהיה שייך ללבנון, בעוד ודרומה מכך יהיה שייך לישראל. עם זאת, שדה "כנא" אשר על פי המתווה חלקו הדרומי נמצא בתוך שטחה של ישראל יוחרג ויהיה שייך כולו ללבנון. לחילופין שדה "כריש" יהיה שייך כולו לישראל.  המחלוקת בין ישראל ללבנון עמדה עד כה על מספר סוגיות. הסוגייה הראשונה הנה סוגיית הפיצויים שלכאורה מגיעים לישראל לאור חל

פוטין חותר להכרעה מהירה באוקראינה ומעבר לשלב הבא - הבערת המזרח התיכון

ביום השישי של המלחמה גוברת הערכה כי פוטין ישקול להעניק "אור ירוק" לבנות בריתו במזרח התיכון כדי להצית חזיתות נוספות מול המערב.  רוסיה מגבירה את קצב הלחימה ומפציצה ערים מרכזיות באוקראינה, במקביל מדינות המערב ממשיכות לבודד את רוסיה באמצעות סנקציות כלכליות משתקות וחרם דיפלומטי כמעט מוחלט.    רוסיה מעלה הילוך בלחימה ונמצאת בגבה אל הקיר עם כניסתן לתוקף של הסנקציות הכלכליות וההכרזות מצד האיחוד האירופי על הזרמת ציוד ונשק לאוקראינה, וכן הגברת הנוכחות של נאט"ו במדינות הסמוכות לרוסיה כגון רומניה וליטא.  פוטין עשוי להורות על פתיחת חזית נוספת מזרח תיכונית כדי להפעיל מנופי לחץ נוספים על ארה"ב והמערב, באמצעות מתן "אור ירוק" או "יד חופשית" לבנות הברית של רוסיה במזרח התיכון:  איראן, סוריה ושלוחותיה (חיזבאללה, חמאס, הגי'האד האסלאמי, המילציות האיראניות בעיראק ובסוריה, והחוט'ים בתימן) להבעיר את השטח.  הראשון שהתבטא בכיוון זה הוא שגריר ישראל לשעבר ברוסיה ואוקראינה צבי מגן, שהעריך בשני ראיונות שהתקיימו בחדשות 12 (יום חמישי 24.2 ומוצאי שבת 26.2) כי "פוטין

ישראל נכנסת להפסקת אש ונערכת להמשך המערכה האיראנית

ביומו השביעי להפסקת האש, בעוד האוכלוסייה המתגוררת ביישובים בסמוך לגדר ברצועת עזה מלקקים את פציעהם, והתושבים העזתים מתאוששים מלחימה קשה שארכה בסבב האחרון 11 ימים, מציגים ראש תנועת החמאס בעזה יחיא סנוואר ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה חזית אחידה מול ישראל. באורח לא מפתיע ההתייחסות של התקשורת הישראל בלגלוג והתנשאות, בעיקר לנאומו של נסראללה שלא הפסיק להשתעל, מחטיאה שוב את עיקרי הדברים.  הגישה הרברבנית הישראלית הטיפוסית בימים אלו מעוררת דאגה, ומתעלמת מהתפתחויות דרמטיות המתרחשות לנגד עניה של ישראל בגבולות הדרומיים, המזרחיים והצפוניים של ישראל, המסתמנות כמספר חזיתות שמעליהן מנצחת איראן ש פרסה מטרייה רחבה מעל האירועים. התקשורת הישראלית מבקשת לעסוק בזוטות, בשיעולים של נסראללה, באומץ של סנוואר שיוצא ממחבואו לאחר איומים לחסלו, ובפלונטר הפוליטי בישראל, ומייצגת היטב את הלך הרוח בישראל שאולי מזכיר במעט את זה שקדם למלחמת יום הכיפורים.  מנגד לשאננות והזחיחות הישראלית מקדמת איראן מהלכים במטרה לפגוע בתוכנית הישראלית לסכל את הסכם הגרעין, ולנקום את שורת הפעולות הארוכה נגד מטרות ואישים איראניים לאורך שמו